destination:holland

19.9.06

Brysseli

Viime viikosta ei jäänyt paljon sanottavaa, huomasin sunnuntai-iltana olevani kuumeessa ja siitä selviäminen kesti aina torstaihin asti, pientä flunssaa ja kurkkukipua on edelleen. Jotenkin kuitenkin ihmetyttää, että jos ulkona on +24-28 celsius-astetta ja missään ei ole ilmastointia, miten on mahdollista hankkia flunssa? No selvisin kuitenkin.

Asiasta kolmanteen, Matt on jo etukäteen päättänyt, että hän käy kuudessa uudessa maassa asuessaan Hollannissa, päätimme aloittaa urakan täyttämisen Belgiasta, tarkemmin Brysselistä. Pikaisen suunnittelun ja onnistuneen hotellinvarauksen jälkeen lähdimme matkaan perjantaina kello kolmen tietämillä. Löytämäni huone oli viidelle, joten pyysimme Mattin kanssa mukaan vielä Remin ja Shannonin sekä Samin (Samantha). Shannon on myös Arizonasta ja Samin kotomaa on Uusi-Seelanti. Junamatka Brysselliin sujui varsin verkkaisesti ja lämpimissä tunnelmissa, vaihdoimme junaa Rotterdamissa. Junayhteys Rotterdamista Brysselliin oli ehkäpä ahtain ja hikisin mitä olen junassa kokenut ja kyllähän VRkin ihan tosissaan yrittää, jossain vaiheessa huomasimme että 1.luokassa oli ilmastointi, loppumatka menikin siellä mukavasti.

Brysseliin saavuimme hieman kahdeksan jälkeen, hotellimme osoite oli Rue Royal 312, yritimme kysyä sieltä täältä, muun muassa informaatiotiskiltä, miten löytäisimme Royotel hotellille, yleisin vastaus oli kuitenkin "I don't know, I don't really live here"... Avuliasta. Tovin tutkimisen jälkeen löysimme turistikartan rautatieaseman edestä, mutta siitä ei oikein selvinnyt mikä on oikea suunta, lopulta löysimme kuitenkin Rue Royalin, vain huomataksemme, että hotellimme oli ihan toisessa päässä. Edessä siis parin kilometrin talsiminen.

Hotelliin kirjautuminen meni varsin kivasti ja saimmekin kamat nopeasti jätettyä hotellihuoneeseen ja lähdimme etsimään kaupungilta syötävää. Tunnin palloilun jälkeen löysimme tiemme paikalliselle kauppatorille ja totesimme ravintolojen hintatason olevan sangen korkea. Jostain kulmalta löysimme kuitenkin Kreikkalaisia pikaruokalan näköisiä ravintoloja ja saimme tilattua pitahenkisen aterian kohtuuhintaan, tosin 1.5l pullo vettä maksoi 4 euroa. Lopun illasta vietimme istuskellen torilla ihaillen ympäröiviä rakennuksia ja jutustellen kaikenmoista. Takaisin hotellille löysimme kello kahden pintaan, ei hetkeäkään liian varhain - herätysajaksi oli sovittu aamu kahdeksan.

Hotelli tarjosi aamupalaa, siis kuivaa leipää ja lämmintä kahvia, seitsemästä kymmeneen. Pakollisten aamutouhujen jälkeen suunnistimme siis alakertaan, kaikki paitsi Sam, joka jäi vielä potemaan edellistä iltaa. Aamupalan jälkeen kävimme viemässä Samille muutaman leivän ja marmeladia vain havaitaksemme, että hän halusi vielä jatkaa nokosia. Jokatapauksessa itse halusin nähdä Brysselin, tuskimpa tulen siellä toistamiseen turistina käymään. Päivän aikana tulikin käveltyä parisenkymmentä kilometriä ympäri Brysseliä, päivän kulku tosin selvinnee parhaiten valokuvista.

Yksi matkamme päätarkoituksista oli löytää Cafe Leffe, tuo myyttinen ravintola joka tarjoili ainakin seitsemää erilaista Leffe-olutta, kaikki "viinilaseista". Illan aloitimmekin istuskelemalla Cafe Leffen terassilla kesästä nauttien, tämä lienee myös helposti todettavissa valokuvista. :) Leffejen jälkeen oli aika etsiä ravintola, lähdimme kävelemään kohden keskustoria ja löysimme eräästä kulmasta viihtyisän näköisen ravintolan, palvelukin tuntui ihan asialliselle. Tilattuamme huomasimme, että voileivät olivat jäässä! Remi keskusteli hetken ravintolapäällikön kanssa ja laskua pyytäessämme hän toi meille ilmaiseksi toisen pullon viiniä ja pahoitteli tapahtunutta, lisäsipä vielä erottaneensa kokin... Päästyämme lopulta ulos ravintolasta suuntasimme jälleen keskustorille, ensimmäisen pubin kohdassa tapahtui jotain outoa, viimeisessä pöydässä istuskeli hiiltyneen näköinen veikkonen, valkoinen esiliina pöydällä! Hän pysäytti meidät ja sanoi: "Did you have the lasange? Tell me that at least the lasagne was good! I don't care about the sandwitches! Tell me that the lasange was good!". Ikävä kyllä, ei, olen saanut parempaa lasangea mikroaaltouunista.

Palasimme hotellille pian kahdentoista jälkeen, sillä aioimme jättää Brysselin ennen aamu kymmentä ja pysähtyä paluumatkalla Antwerpenissä, joka oli varsin mielenkiintoinen kaupunki sekin, ei toki mikään Brysseli :)

1 Comments:

• We laughed to your experiences! Erika said, that if you write so much, you can publish a BOOK! And- of course- Erika is intrested if you are going to visit Italy...:)

Have a nice new Weekend as we´ll!